Visste du at ca 80 % av vårt immunforsvar sitter i tarmen? At vi har flere bakterier i tarmen enn vi har celler i kroppen? Å ha en velfungerende tarm er derfor viktig for å kunne ha en god helse og et godt immunforsvar. Å spise melkesyregjærede grønnsaker er for mange, et fint tilskudd for å bedre både tarmhelsen og immunforsvaret.

Når du spiser melkesyregjærede grønnsaker vil magesyreproduksjonen stimuleres. Det blir flere av de gode bakteriene i tarmen, og mindre av de dårlige. Vi har alle flere gode bakteriestammer i tarmen vår. Jo flere fine familier vi er vertskap for, jo bedre er det. Derfor er det viktig å spise/drikke ulik fermentert mat. Når de snille bakteriene i tarmen trives, trives også vi. Vi føler oss friskere, lettere og mer vel.

Når vi mater feil bakteriestammer derimot, kan vi bli syke.

Mange både spiser og drikker fermentert mat uten å tenke over at det er det de gjør.
Soyasaus og balsamico-eddik for eksempel, er begge fermentert. De har gjæret på fat en periode. Fenalår, ost og vin er andre typer fermentert mat.

Foredling av mat

Vi har i dag bevegd oss lenger og lenger bort fra den rene, naturlige maten. Vi har nesten glemt hvordan våre forfedre foreldet maten gjennom året. Når man bare har tilgang på frukt- og grønt i sesong er det viktig at maten foredles på riktig måte. Da har man tilgang til viktige vitaminer gjennom hele vinteren. Opptaket av vitaminer øker i mange tilfeller gjennom fermentering. I tillegg fikk de mer av de gode bakteriene. Immunforsvaret ble styrket gjennom vinteren, og man holdt seg friskere.

Nå er det heldigvis mange som igjen har fått opp øynene for denne måten å foredle mat på. Om du vil lære, kan du melde deg på kurs i fermentering/melkesyregjæring HER.

I dag har vi tilgang på frukt- og grønt hele året. Mye av frukten kommer langveis fra. Den er plukket før den blir moden. Det samme gjelder mange av grønnsakene. Kan vi stole på at de er like næringsrike som de vi kjøper i sesong? Mest sannsynlig ikke. I tillegg blir mye av det som dyrkes sprøytet med kjemikalier. Jorda maten vokser i er ofte utarmet og lite næringsrik. Da blir det heller ikke optimal næring i brokkolien.

Å spise fermentert mat er en god investering i god tarmHelse.