LAVKARBO JUL

Hele bordet er dekket av kaker. Alt fra krumkaker, pepperkaker og rullekake.

– Stakkar, det er jo ingenting her til deg, Nina. Kan du ikke ta en liten bit engang?
– Nei, jeg kan dessverre ikke det, men det går helt fint!

Det er alle andre som tenker på alt jeg ikke kan spise. Jeg bryr meg ikke så mye om det. Det er så utrolig mye god mat. Særlig når det er jul.

Det er ikke så vanskelig heller. Jeg må bare bytte ut poteten med grønnsaker. Poteten er ganske smakløs, så det gjør ingenting. Jeg må sørge for at det ikke er mel eller fløte i sausen, men det går også helt fint. Nå har jeg levd sånn en stund og erfart at alt kan erstattes. Ofte så tenker jeg at det smaker bedre enn før.

Most blomkål er perfekt til å jevne saus, eller supper med. Fetaost setter god smak på sausen (jeg kan spise geitemelk). Jeg trenger ikke ha noe søtt på middagen. Verken svisker, tyttebærsyltetøy, eller honning. Surkålen har fermentert en stund allerede, og er nok perfekt til juleribba.

Jeg fokuserer ikke på den maten jeg ikke kan spise. Tenker at den maten jeg ikke tåler, er den maten som likevel ikke er særlig bra for helsen.

GOD HELSE

Uansett hvilken helse man har, er det å stabilisere blodsukkeret den beste investeringen for å holde seg frisk. Det betyr at man må redusere inntaket av karbohydrater. Mange opplever også bedre fordøyelse og bedre søvn om de kutter ned på karbohydrater.

Det ikke alle som reagerer negativt på melk og korn, men det er mange som gjør det. Det er alltid det første jeg mistenker når ting ikke er som det skal være.
Korn er næringsfattig mat på den måten at vi ikke får nyttiggjort oss av de vitaminene og mineralene som er i kornet. Det er litt bedre om man syrner det først, slik som ved surdeigsbrød.

Mange tåler også fersk melk bedre enn den fra butikken, så det har noe med foredlingen av matvaren å gjøre.

SUKKERBARN

Det er vondt å se på alt det sukkeret små barn spiser. Jeg vet alle foreldre ønsker det beste for sine barn. Men kjære dere, det den lille barnekroppen trenger er gode næringskilder for å utvikle en raskt voksende kropp. Og kke minst en voksende hjerne. Sukker er tomme kalorier som ikke gir noe annet enn et urolig barn. Jeg har mange ganger tenkt på hvordan helsen til disse barna er når de er voksne og klare for arbeidslivet. Det er nå de legger grunnlaget.

MAT SKAL GI ENERGI

Alle trenger god, næringsrik mat. Både store og små. Vi trenger mat som stabiliserer blodsukkeret vårt, mat som skjerper hjernen. Som gir oss energi, som får oss til å sove godt. Og som styrker immunforsvaret.

Vi blir gjennom dagen utsatt for så mye stimuli fra alle kanter. Både barn og voksne opplever stress på en eller annen måte. Stress bryter ned immunforsvaret vårt. Det vil si at vi trenger mer næringsrik mat for å bygge det opp igjen.

I tillegg sover vi mindre enn før. Kroppen får ikke den restitusjonen som den trenger for å hente seg inn igjen. Lite søvn er en form for stress.

Jeg trenger ikke alt det søte lenger. Jeg har det mye bedre uten. Melk og brød er heller ikke nødvendig. Vi har fra gammelt av overlevd på grunn av melk og brød, men nå har vi tilgang på gode råvarer hele året. Jeg kan velge noe annet som er bedre.

Mange sier hjernetåka forsvinner når de kutter ut melk og brød. Grunnen til det er at mange reagerer negativt på proteinene kasein, fra melk og gliadin fra gluten.

Det kan være verdt å prøve om du har diffuse plager du ikke helt finner ut av. Om du ikke merker noen forskjell er det jo bare å begynne å spise det igjen. Men kanskje opplever du at du får det mye bedre?

Mange er i dag både underernærte og overspiste. Det spiser hardt bearbeidet mat som inneholder lite næringsstoffer. Mye dårlige fettkilder, sukker og salt.

MAGRE TIDER

Jula er tiden for fråtsing. Det var kanskje noe man trengte når resten av året var magert, men i dag fråtser vi stort sett hele tiden. Vi fråtser bare enda mer i julemåneden.

Tidligere var ikke sukker noe man spiste hver dag. I jula skulle det ikke spares på noe, heller ikke kaker. I dag spiser vi mer sukker enn noen gang. Vi har en fedmeepedemi som er helt ute av kontroll. Millioner hvert år får diabetes type2. Andre livsstilssykdommer bare øker og øker.

Kanskje vi burde kutte ut sukkeret? Heller fokusere på å spise mat. Jeg føler meg ikke lenger tung etter julemiddagen, og jeg er helt sikker på at det er på grunn av karbohydratene. Kroppen tåler fint både fett og proteiner, men når det kommer sammen med masse karbohydratene blir det trøbbel.

Sett litt friske bær på dessertbordet. Litt mørk sjokolade til de som tåler det. Litt tørket kokos, litt nøtter. Fløte, eller kokosmelk, og vipps så har du dessert kroppen din blir glad for.

Kos deg med maten. Spis når du er sulten og stopp når du blir mett.

Mye kan bedres om man får orden på fordøyelse og blodsukker. Om du vil ha hjelp til å få det bedre, ta kontakt med meg på nina@livsstilmedisn.com eller book en time her.

Vi har alle ulike behov. Jeg kan hjelpe deg med å finne det som passer best for deg.
Vi fortjener alle å være den beste utgaven av oss selv!

mc