«Jeg står med store øyne og ser på min bestemor kjerne smør i den store stampen på kjøkkenet. Etterpå knar hun det godt og pakker det inn i papir. Dette er edle varer, og mye av det selges. Vi kjører ut gjennom fjorden i min bestefars postbåt. Ja, posten kommer med båt. Annenhverdag kan du enten motta, eller sende post fra kaia. I enden står det en bil og venter. Der bytter vi sekker. Utgående og inngående post. Samtidig sendes det gode smøret til meieriet.»  Good times!

Jeg husker også naboen kom med bøtter når grisene skulle slaktes. Det var da jeg sluttet å spise blodpudding, dessverre.

Mye har endret seg siden den gang. Ikke bare til det bedre. Maten er mye mer bearbeidet. Stort sett alle kvinner er yrkesaktive. Vi tar oss ikke tid til å lage maten fra bunnen. Mannen er mer delaktig på kjøkkenet enn tidligere. Men mannen er også i full jobb. Barna er slitne når de hentes i barnehagen, eller SFO. Sikkert sultne også. Blodsukkeret er lavt hos alle, og det kan lett bli utrivelig stemning. I tillegg er nesten hver dag fylt opp med aktiviteter. Turn, fotball, musikkorps etc.

Da er det greit med noe enkelt. Noe som tar kort tid å lage, som alle liker.

Lettvinte løsninger

Stort sett alt kan kjøpes ferdig i butikken. Ferdig blandet omelett klar til steking. Poser med sauser og gryter. Ferdig blandet pasta med saus. Det selges store flotte brød i alle varianter. Brødene inneholder ofte stort sett det samme, men posene og navnene er ulike.

Men hva er det i de ulike ferdigproduktene?

For noen år tilbake leste jeg en bok om tilsetningsstoffer i maten. Jeg ble mer oppmerksom når jeg handlet. Jeg leste innholdsfortegnelsen før matvaren havnet i handlekurven. Jeg følte meg ofte lurt. Til slutt var handleturen begrenset til langs veggen i butikken. Der er jeg fremdeles.

Så lenge jeg holder meg til rene råvarer er mye gjort. Da har jeg kontroll på hva jeg spiser. Jeg er sikker på at det er mat som havner på tallerkenen, og videre ned i magen. Jeg sjelden i midten av butikken. Det er der alt korn, sukker, posesupper etc står.

Å lage mat fra bunnen trenger ikke være komplisert. Det trenger ikke å ta lang tid. Å velge gode råvarer er viktig for helsa vår. Det er ekstra viktig til barn som vokser.

Å steke fisk eller kjøtt tar bare noen minutter. Samtidig freser jeg noen grønnsaker, eller damper de i godt smør. Tilsetter litt urter og krydder, kanskje noen valnøtter og ellers ting familien liker. Vipps, så har jeg middagen klar. Jeg lager ofte litt ekstra, så blir et litt igjen til lunsjboksen dagen etter. Alle fungerer bedre på riktig drivstoff. Det er både forebyggende og helsefremkallende.

Ferdigmat og halvfabrikata er veldig bearbeidet mat. Mat som ikke lenger har de næringsstoffene som opprinnelig skal være der. Mange vitaminer og mineraler blir ødelagte av varmebehandlingen. I tillegg tilsettes tilsetningsstoffer som skal gi lenger holdbarhet, eller få maten til å se ferskere og bedre ut. I tillegg tilsettes det mye salt og sukker.

Noe å tenke på,

hvorfor tilsette smaksforsterkere? Er det fordi maten i utgangspunktet ikke smaker? Blir vi lurt til å kjøpe et dårlig produkt?

Noe skremmende

Antall overvektige voksne og barn øker dramatisk. Det samme gjør diabetes. I 1985 var det 30 millioner diabetikere i verden. I 2013, 382 millioner, en økning på 350 millioner på under 30 år. Man forventer at det i 2030 vil være 552 millioner. Hjerte- og karsykdom, slag, kreft og demens og andre livsstilssykdommer øker også. For den enkelte betyr dette unødvendige lidelser og redusert livskvalitet. For samfunnet, enorme utgifter og store helseutfordringer.

Mange går rundt på sparebluss. Søvnen er dårlig. Mye stress. Hyppige infeksjoner. Problemer med mage-tarm, eksem og kløe i huden. Listen er kjempelang.

Jeg tenker at jeg enda har halve livet igjen. Den tiden jeg er her ønsker jeg å kunne gjøre de tingene jeg har lyst til. Da er det viktig at jeg nærer kroppen med det den trenger. Sørger for nok søvn, og at jeg har det så bra som mulig. Det er bare jeg som kan ta vare på meg.
Noen ganger oppsøker jeg hjelp. Det er dessverre ikke alt jeg kan gjøre selv, alltid.

Trenger du tips og råd til hvordan du skal nære din kropp for å forebygge, eller bedre din helse? Ta kontakt med meg. Det er fremdeles mulig å få 20 % på konsultasjonen om du er raskt ute.

bildeDessert på en søndag?
Hva med bringebær med kokosmelk og mørk sjokolade