«La mat være din medisin, og medisin være din mat»

Er det ikke enkelt? Spis den maten som gjør kroppen godt. Som gir deg energi, som styrker immunforsvaret. Myndighetene sier «Spis variert. Fem om dagen. Grove kornprodukter. Vær forsiktig med salt, sukker og rødt kjøtt.»

Magen min ikke tåler kornprodukter. Hva skal jeg da erstatte med? Er det greit å kjøpe glutenfrie varer fra butikken? Vil det gi kroppen min det den skal ha? Sannsynligvis ikke. Mange av disse produktene er fulle av stivelse fra mais, poteter og ris. Noe som ikke gir meg annet enn høyt blodsukker.

Hvordan skal jeg være sikker på at jeg får nok av alle de næringsstoffene kroppen trenger for å fungere? Hva er det egentlig jeg trenger? Hva med kosttilskudd? Trenger jeg det?

Å navigere på egen hånd

For tre år siden fikk jeg en diabetesdiagnose. «Spis akkurat det du vil», fikk jeg beskjed om på sykehuset. Jeg brukte litt sunn fornuft og reduserte på karbohydratene. Ikke nok til å begynne med. Jeg hadde noen få ubehagelige opplevelser med følinger. Jeg spiste heller ikke nok fett, så var stadig sulten. Jeg kunne litt om kosthold og helse, så greide å navigere uten særlig hjelp. Men hva om jeg ikke hadde forstått hvordan kroppen min fungerte? Hadde jeg da følt meg like frisk? Hadde jeg da kunnet gjøre alle de tingene jeg gjør uten å være redd?

Intoleranser

Jeg tåler ikke melkeprodukter særlig godt heller. Heldigvis finnes det mye annet godt jeg kan spise. Man må bare vite hva man skal lage. Hva man skal erstatte med for å kunne få nok av alle viktige næringsstoffer.

Spis tradisjonskost. Ta frem gamle mattradisjoner. Fermenterte grønnsaker. Kraftkoking, og innmat. Det er supert for de aller fleste. Men ikke om jeg har en histaminintoleranse. Da er lever og fermentert mat noe av det verste jeg kan få. Det gjelder ikke bare fermenterte grønnsaker, men også ost, vin og kjøtt. Jeg kan bli skikkelig syk om jeg spiser det. Hva gjør jeg da? Skal jeg da kutte ut all den maten kroppen reagerer på? Får jeg da nok av de næringsstoffene jeg trenger?

Mange går hele livet rundt med diffuse, eller i noen tilfeller store plager. Det kan være alt fra hyppige infeksjoner. Irritabel tarm, vonde ledd og muskler etc. Alt dette kan være skjulte matintoleranser. Betennelsestilstander kan utløses av mat og-  eller stress. Generelle kostholdsråd passer ikke for alle. Vi er forskjellige, vi har ulike behov.

Vi har også ulik toleranse for karbohydrater. Noen kan spise store mengder hver dag uten at det ser ut til å gjøre dem noen ting. Blodsukkeret kjennes greit og stabilt ut. De er slanke og friske. Andre blir overvektige bare de ser på en brødskive. Kun en liten sjokoladebit kan være nok til å trigge et stort søtsug hos noen. Andre kan fint spise en liten bit og ikke tenke mer over det.

Mye karbohydrater i kosten kan for mange gi et ustabilt blodsukker. Skape sykdommer, og svekke immunforsvaret.

Flere og flere utvikler ikke-alkohlisert fettlever. Dette er nå den hyppigste kroniske leversykdommen vi har. Den øker sterkt ved overvekt eller fedme, og ved diabetes type 2. Før var det stort sett alkoholikere som utviklet fettlever. Mye tilsatt sukker og fruktose er tungt for leveren. Når leveren blir overbelastet, greier den ikke å gjøre jobben sin, og glukosen lagres som fett. Et høyt blodsukker gir høye insulinverdier i kroppen. Noe som kan trigge betennelser og skape hormonforstyrrelser.

Veiledning

Noen ganger er det viktig med hjelp i forhold til å balansere kostholdet. Det er viktig å finne mat som passer for akkurat deg og din helse. Mat som du enkelt kan tilberede i din hverdag. Mat som hele familien kan ha glede av. Å lage to middager er det ikke mage som har tid til. Da orker man ikke prøve lenge nok å endre kosthold/livsstil, og man er tilbake der man startet igjen.

Det er også viktig at noen hjelper deg underveis. Man er ofte veldig motivert når man begynner. Så tar hverdagen deg, og du har ikke tid. Du er tilbake igjen i gamle spor. Det er der hjernen vår trives best. Den er ikke alltid så glad i endringer.

Hjelp til selvhjelp

Hos meg kan vi sammen finne ut hva kroppen din har godt av, og ikke minst hva den ikke har så godt av. Om det er noe som ikke fungerer underveis, må vi finne andre løsninger. Jeg kan gi deg råd om hvordan du skal kunne bedre din helse. Vi kan, om nødvendig, teste kroppen din for ulike matvarer. Hva den skal ha og ikke ha. Ikke alt trenger å være for alltid, men et sted må man starte. Tarmen og kroppen må få tid til å omstille seg. Til å hente seg inn igjen.

Ofte har vi brukt lang tid på å bli syke, og det er sjelden noe quick-fix på en sykdom. Tålmodighet! Det er vanskelig, men helt nødvendig. Det kan også være nødvendig i en periode å ta ekstra kosttilskudd for å hjelpe kroppen i gang igjen.

Jeg ønsker å hjelpe deg til å finne ut hva du selv kan gjøre for å bedre din helse. Jobben er din, men du får veiledning og støtte så lenge du trenger det. Det er ikke alt vi skal gjøre alene.

Ca 80 % av vårt immunforsvar sitter tarmen. Da er det naturligå tro at det er der vi må starte når det oppstår sykdom. Det går i tillegg flere signaler fra tarmen til hjernen, enn motsatt.

Ta kontakt med meg på nina@livsstilsmedisin.com eller book en time via min hjemmeside.

Sammen finner vi et opplegg som passer for deg.

trinelisenilsen_2_20161031_nina_huso_75_webVelkommen