Jeg har de siste to årene vært nødt til å gjøre store endringer i mitt kosthold, og jeg har aldri sett meg tilbake. For det om jeg kanskje noen ganger tenker at det hadde vært litt digg med en skikkelig pizza, så vet jeg at det kan jeg ikke. Jeg har akseptert at sånn er det. Jeg har flere ganger tenkt at – så lenge jeg har kaffen min, så er alt greit. Det er nesten så det er dagens høydepunkt den ene koppen jeg drikker på morgenen. Jeg er ikke så sikker på om jeg hadde greid å slutte om noen sa til meg at jeg burde gjøre det, men så har jeg erfart at det er utrolig hva man greier om man bare innstiller seg på det.

Jeg gjorde for noen få uker siden en liten test for å se hvor avhenging jeg var. Jeg drakk ikke kaffe på fem dager, men det skjedde ikke noe annet enn at jeg gikk rundt å tenkte på den ene kaffekoppen jeg ikke kunne drikke. Jeg fikk ingen hodepine, eller andre signaler som tydet på at kroppen hadde abstinenser, så da slo jeg meg til ro med at det nok helt sikkert er greit å fortsette med den ene koppen. Jeg er sikker på at den følelsen jeg har i kroppen når jeg skjenker og drikker den koppen er veldig bra for helsa 🙂

Jeg vil tro mange av dere starter dagen med en god kopp kaffe. Noen liker den svart og sterk, andre vil ha melk, fløte og kanskje litt søtt i sin kaffe. Jeg har aldri vært særlig glad i svart kaffe, og det ble en liten utfordring når jeg måtte kutte ut melken. jeg har prøvd med litt forskjellige varianter, både med mandelmelk, kokosolje, smør og kokosmelk. Jeg er ikke særlig fan av soyamelk, da soya har en uheldig påvirkning på enkelte hormoner i kroppen, i tillegg er bare 90% av all soya som dyrkes, økologisk. Soya bør inntas kun fermentert som i f.eks soyasaus mener jeg.

Jeg har endt opp med en type fettkaffe som passer meg godt. Fettkaffe blir også kalt Bulletproof kaffe, og inneholder opprinnelig usaltet smør fra gressforede kyr og kokosolje.

Begrepet bulletproof

Dave Asprey er mannen bak begrepet Bulletproof. På en reise i Tibet ble han tilbudt en tradisjonell te-drikk som besto av tebalder og smør, og han ble overrasket over det ekstra energiboostet han følte han fikk  av drikken. Tibetanerne drikker den vanligvis før jobb, og når de får gjester. Han så også at den ble brukt når de trengte litt ekstra energi for å kunne prestere fysisk. Da han kom hjem fortsatte han med denne drikken, men erstattet te med kaffe. Han brygget kaffen på filtrert vann, tilsatte usaltet smør fra gressforende kyr og litt MCT olje, som er helt nøytral på smak.

Mange synes kanskje det høres ekkelt ut med fett i kaffen, men den blir veldig fyldig og rund i smaken. Det som er viktig er at alle ingredienser blandes godt, slik at fettet ikke blir liggende å flyte på toppen.

Når kaffen er traktet ferdig heller du den derfor over i en blender, tilsetter 1 ss usaltet smør og 1 ss MCT olje. Du kan også fint bruke vanlig kokosolje om du liker det.

Min variant er litt annerledes, og jeg har prøvd mye forskjellig før jeg kom frem til den jeg likte best. Nå har jeg endt opp  på følgende:

En stor kopp sterk kaffe, jeg liker aller best å lage den på en Aletti espressokanne, så varmer jeg opp litt kokosmelk helst den fra Go Tan, og tilsetter til slutt litt MCT olje. Så visper jeg melk og olje sammen og heller over kaffen. Voila! Da kan jeg nyte dagens ene «kaffe latte». 🙂

Denne koppen gir meg masse energi, ikke bare fra kaffen, men også fra alt fettet som i tillegg gir god metthetsfølelse og et stabilt blodsukker. Jeg vet at mange erstatter frokosten med fettkaffe, men jeg føler ikke for det. Jeg tenker at kaffen ikke erstatter et måltid, men den kan supplere. Jeg har også prøvd det samme med te, f.eks «Chai-latte». Helt nydelig!

Hva er din favorittkaffe?