Endelig er våren her og de første brennesleskuddene har tittet opp av bakken. Jeg har lenge gledet meg til jeg kunne sanke litt brennesle, og i går fikk jeg sjansen. Det er litt tidlig enda, men jeg fikk med meg nok til å koke en deilig næringsrik suppe.

Brennesle er ikke så snill mot huden, så gummihansker er viktig å ha i sekken. Når vi berører planten, knekker de små sprøytelignende hårene og sprøyter inn en blanding av kjemiske stoffer som gir en betennelsesreaksjon i huden. Den kan gi smerte, nummenhet og kløe som kan vare fra noen minuter til et døgn, avhenging av hvor følsom du er for planten.

Brennesle er en urt med kraftige blodrensende egenskaper. Den driver gifter ut av kroppen gjennom å løse opp slaggproduktene fra stoffskifte, og samtidig stimulerer den nyrene til å øke urinutskillelsen. Tradisjonelt har nesle vært brukt som styrkemiddel om våren for å øke energien og næringsomsetningen og for å forberede kroppen på en travel tid etter en vinter med inaktivitet.

Brennesle virker stimulerene på fordøyelssystemet og er gunstig ved fordøyelsesplager som diaré oppblåst mage, magesår og innvollsorm. Brennesle reduserer også sukkerinnholdet i blodet, og kan derfor være gunstig for diabetikere.

IMG_9326

Brennesle som mat

Tidlig om våren, når skuddene er blitt omkring 15 cm høye, er brennesle en verdifull matplante. Under ser dere det jeg fikk sanket på turen min. På denne tiden av året inneholder urten opp til tre ganger så mye proteiner som kål. Bladene kan kokes som spinat, og de har høyere næringsinnhold og mindre oksalsyre enn spinaten. Bladene inneholder også karoten (forløper for vitamin A) og vitamin C i samme mengde som i spinat. På grunn av det høye innhodet av vitamin C, kunne brennesle i eldre tid være til god hjelp mot skjørbuk om våren. Den er også enkel å anvende som tørket urt. Man knuser tørkede blad til et pulver og bruker 1 -2 ss daglig i maten, for eksempel i grøt, suppe, eller smoothie. Bladene er også fine å bruke i form av urtete, som er en styrkende drikk man gjerne daglig kan drikke et par kopper av. Brennesle er helt trygg og bruke, og gir ingen bivirkninger, men ved store doser kan det påvirke fordøyelsessystemet.

IMG_9314

Brenneselsuppe

Jeg kokte suppe med en gang etter at jeg kom hjem med «fangsten» min i går. Jeg er litt dårlig på å veie og skrive ned ingrediensene jeg bruker og bruker nesten aldri oppskrifter, men skal prøve å gjengi hvordan jeg tilberedte den. Heldigvis har jeg alltid hjemmelaget kjøttkraft i fryseren og i går tok jeg opp to glass som skulle være base for suppen. Kraft er full av viktige mineraler som kroppen trenger. I tillegg inneholder den kollagen som styrker både hud, hår og negler. Den «smører» også tarmen vår og kan derfor være gunstig om du sliter med fordøyelsen.


Du trenger:

ca 1 liter kjøttkraft. Bruk vann og tilsett en god buljong uten tilsetningsstoffer om du ikke har egen kraft.
1 chili med frø
2 hvitløksfedd
ca 1 dl purreløk
1 liten økologisk paprika
1 liter brennesle (mulig jeg hadde mer, men 1 l går nok fint)
2 ss meierismør

Finhakk grønnsakene og ha det i kjelen sammen med kraft. La koke noen minutter og tilsett brennesle. La det putre videre i ca 15 min og kjør alt i en stavmikser til en fin, jevn suppe. For de som tåler fløte vil det helt sikkert være helt nydelig. Jeg bruker ikke melkeprodukter fra kua, bortsett fra smør, men kan bruke geit. Jeg tilsatte derfor litt fetaost for å gjøre den rundere og samtidig litt syrlig. Fetaost fungerer fint som tilsetning i supper og gryter når man ikke kan bruke fløte/rømme. Jeg har ikke tilsatt annet krydder enn litt salt og pepper, da alle ingrediensene i seg selv gir en god smak. Server suppen med egg og evt et godt brød til.

Oppskriften holder til 3 -4 porsjoner, men siden den ble så utrolig god, er det mulig du ikke vil dele med så mange 🙂

IMG_9327

Ikke bare får du et godt og næringsrikt måltid, du får også en fin tur i naturen som igjen gir energi og påfyll til kropp og sjel.

Vel bekomme 🙂

Kilde: Medisinplaner i Norge, Rolv Hjelmstad