Alle har et forhold til fett, og i mange år har nok de aller fleste unngått det fordi de tror/trodde det var farlig. I tillegg så har vi lært at man blir overvektig av å spise fett, og at noe av fettet vil legge seg på innsiden av årene og til slutt trigge hjerte- karsykdommer. Særlig gjelder dette mettet fett. Vi har lært at overvektige nok sikkert har spist mer kalorier enn det de forbrenner, og at de derfor har blitt tykke og late. Mange har gjort alt de kan for å holde kaloriinntaket nede, de har byttet ut seterrømme med lettrømme, h-melk med skummet melk, holdt seg til alle lettprodukter som finnes, men likevel skjer det ingenting. Siden fett inneholder mer kalorier enn proteiner og karbohydrater har man spist mer av det siste og mindre av fettet. Jeg tror ikke mange har tenkt så mye på hva matindustrien har byttet ut fettet med. Tar du vekk fett fra en matvare smaker den ikke lenger godt, og mat som smaker vondt vil jo ikke vi forbrukere ha. Matindustrien var smarte og fant ut at om man tilsetter sukker etter at fettet er fjernet så smaker alt bedre, og vi får lyst på mye mer. I dag finnes det nesten ikke et eneste produkt, bortsett fra rene råvarer, som ikke er tilsatt sukker. I USA er så mye som 80% av alle matvarer tilsatt sukker i en eller annen form.

Fordet om mange gjorde alt riktig gikk ikke vekten så mye ned, mange opplevde kanskje det motsatte? Man spiste få kalorier, trente mye men likevel viste ikke vekten det man ønsket. Jeg vil tro mange også har gått rundt sultne fordi de ikke har fått i seg nok mat. Kanskje er det likevel ikke er sånn at man legger på seg av fett? Helse generelt handler mye om blodsukker, så lenge man holder blodsukkeret stabilt og på et akseptabelt nivå holder man seg stort sett frisk og slank. Den matvaren som ikke påvirker blodsukkeret er nettopp fett.

Sukker i alle former påvirker blodsukkeret

Når vi spiser sukker/glukose så vil blodsukkeret stige, og for å få det ned på normale verdier igjen må kroppen skille ut hormonet insulin. Dette er et livsviktig hormon som produseres i bukspyttkjertelen, men det er også et vekst- og fettlagringshormon. Det vil si at når vi flere ganger om dagen spiser sukker i en eller annen form så vil blodsukkeret stige og kroppen produsere ekstra insulin. Høye insulinverdier vil øke fettlagrene i kroppen, og særlig de rundt magen. Fruktose, som hovedsaklig ikke kommer fra frukt men fra sukker som sukrose, tilsettes i mye forskjellig mat og består av hele 50 % fruktose. Det har vist seg at fruktose fra sukker har et mye raskere opptak enn fruktose fra andre kilder. Glukosen/sukkeret fraktes så videre til leveren hvor overskuddet omdannes til fettsyrer. Mye fettsyrer i leveren øker verdiene av triglyserider i blodet, som igjen kan føre til utvikling av både fettlever og hjerte-karsykdommer. Det er også flere studier som viser sammenhengen mellom insulinresistens/diabetes typ2, overvekt og et høyt inntak av fruktose. I tillegg kan sukker trigge noen reseptorer i hjernen som skaper avhenginghet på lik linje med niktotin, alkohol og narkotiske stoffer.

De fleste spiser store mengder karbohydrater til hvert måltid. Starter du dagen med en bolle frokostblanding med lett- eller skummet melk, og kanskje et glass juice til, vi blodsukkeret stige ganske raskt. Kroppen gjør da det det kan for å få blodsukkeret ned igjen, og ofte vil det etter noen få timer gå for lavt sånn at du blir skjelven, kvalm, svimmel og føler du MÅ ha mat igjen fort. Mange føler det sånn før lunsj på jobben. Da er det igjen lett å ty til noe som gir rask blodsukkerstigning, da ofte noen skiver brød med litt pålegg på, slik at man igjen føler seg vel, så lenge det varer.. Sånn vil det for mange fortsette utover dagen, man blir veldig sulten igjen etter få nye timer, og før middag er man på samme nivå som før lunsj.

Hadde du byttet ut frokostblandingen med et par bløtkokte egg, litt ost, kjøttpålegg og godt med ekte smør på en tynn skive brød, byttet ut lett- eller skummet melk med hel (om du kan drikke melk) og droppet juicen til fordel for vann, hadde du følt deg mye bedre frem mot lunsj.

Fett gir ingen blodsukkerstigning og metter mye lenger.

Tilfører du mer fettkilder i kostholdet vil du slippe den høye blodsukkerstigningen, og fordi fett inneholder mye mer energi vil det også mette mye lenger. Det er ikke det fettet du spiser som vil sette seg på innsiden av årene dine, men det fettet kroppen selv produserer av overskudd på glukose.
Jeg vet mange har problemer med å spise fett, og mye av grunnen tror jeg skyldes at vi alltid har hørt hvor farlig det er. Fett er utrolig viktig for mange funksjoner i kroppen. Barn som vokser trenger gode fettkilder for å kunne utvikle en voksende hjerne og kropp. Mange av hormonene i kroppen er avhengige av en riktig sammensetning av fettsyrer. Særlig er det viktig for kvinner, både med tanke på fertilitet tidlig i livet og ikke minst når man nærmer seg overgangsalder.

Nå er det ikke sånn at det er ett fett hva du spiser. Det er viktig å velge gode fettkilder. Unngå raffinerte oljer som solsikke, soya etc og hold deg til rene kaldpressede oljer som f.eks kokos, oliven, raps – og linfrøolje. Finn en god kilde til omega 3, en som ikke smaker, eller lukter harskt. Spis ekte meierismør, gjerne økologisk om du kan. Hold deg langt unna margarin og Vita hjertego’. Gå forbi alt som er merket fettredusert, magert, light etc, de er ofte tilsatt sukker. Velg gode animalske fettkilder fra lam, svin, okse, fugl og fisk. Jeg ville også her velge økologisk om du har mulighet til det, både fordi kjøttet har en mye bedre kvalitet, men også med tanke på dyrevelferd og bærekraftig produksjon. Nøtter og frø er rike på fett, og også på viktige mineraler som kroppen trenger. Unngå de som er stekt i dårlige oljer, velg heller naturlige nøtter så kan du heller riste de med salt og krydder selv om du ønsker det. Avokado, oliven og fete oster er også fint. Tilsett litt fett til hvert måltid, hell olje over salaten, smør godt med smør på den tynne brødskiven, ha eggeplommer i smoothien, og litt fløte eller kokosolje i kaffen. La juicen bli igjen på butikken, spis heller litt frukt innimellom. Frukt inneholder de fibrene vi trenger for å kunne håndtere fruktosen og sukkeret som frukt inneholder, drikker du juice gir det et alt for raskt opptak av sukker i blodet. Spis rikelig med grønnsaker, varier så godt du kan. Da får du tilført mer av de næringsstoffene kroppen trenger.

Oppsummering

Spis fett, proteiner og noe karbohydrater til hvert måltid. Velg gode, rene kilder, unngå tilsatt sukker så langt det er mulig, også kunstige søtningsmidler. Ha ro rundt måltidet og kos deg med maten. Du vil raskt merke at humøret blir bedre fordi blodsukkeret er mer stabilt. Har du litt mye rundt midjen vil du kanskje her også merke forandring. Du vil også få mer energi, bedre søvn, rett og slett bli en bedre utgave av deg selv.

Pleier du å styre unna fett i maten fordi du tror det ikke er bra for deg?