Heldigvis ble forbudet mot import av kosttilskudd opphevet 16. november, så nå kan vi igjen få det vi ønsker i postkassa. Bare pass på at kjøpet ikke overskrider kr 350,-. De aller fleste av oss har vitamin- og mineralmangler, og de aller fleste av oss vil ikke greie å dekke daglig behov bare ved å spise «riktig mat». Det er mange grunner til dette og her skal jeg fortelle hvorfor jeg mener alle bør ta ekstra tilskudd.

Frukt og grønt vokser i utarmet jord
Tidligere var det mer vanlig med vekselbruk, det vil si at man etter en tid bytter ut det som dyrkes med noe annet. Dette fordi jorda blir utarmet om man dyrker samme plante over lang tid, noe som igjen fører til dårligere avling og mindre vekst. I dag sprøytes ofte det som dyrkes med kjemikalier slik at planten, eller grønnsaken kan vokse seg stor og vakker. At mye av næringsinnholdet i f.eks brokkolien er borte er kanskje ikke like viktig?

Sprøytemidler
For å holde muggsopper og ugress borte, og for å gjøre avlingene store og fine sprøytes de med ulike kjemikalier. Hvordan påvirker dette vår helse? Vi får høre at det er trygt å spise, samtidig øker myndighetene grenseverdiene for hva som er trygt med jevne mellomrom. Det som var «farlig» for noen år siden, er i dag helt trygt. Nordmenn er blant de giftigste i verden, så kan vi stole på det de sier? Forskning viser at sprøytemidler ødelegger tarmfloraen og øker forekomsten av både lekk tarm, fedme og diabetes. I tillegg inneholder selvfølgelig disse plantene mindre av de viktige næringsstoffene kroppen trenger for å fungere optimalt.

Frukt og grønt kommer ofte langveis fra
Mye av den frukten vi finner i butikken har reist langt før den havner i frukthylla. Frukten blir ofte plukket før den blir moden og har derfor fått lite sollys. En frukt som har sett lite til sola vil heller ikke inneholde de vitaminene den opprinnelig skulle hatt. Å spise lokal kortreist mat i sesong er derfor å anbefale. Da helst økologisk selvfølgelig.

Eksponering av ulike kjemikalier
Vi blir alle i løpet av en dag eksponert for ulike kjemikalier. Bare tenk på hva du omgir deg med på badet før du drar på jobb. Særlig gjelder vel det oss damer. Hårspray og parfyme bare for å nevne et par. Så er det alle vaskemidlene. Vi er velig flinke på å bruke sprayflasker, både på kjøkkenbenken, vinduene, speilet etc.

«Medisinske eksperter mener at den finkornede aerosolen som dusjes ut av sprayflaskene kan være helsefarlig, fordi mye av den havner i luftveier og lunger når stoffene pustes inn.»

Når kroppen eksponeres for stoffer den ikke vil ha, settes vi i en type bedreskap. Det vil si at vi bruker mer energi på å holde inntrengere borte. For å kunne gjøre denne jobben trenger kroppen et veldig godt immunforsvar, som igjen krever ekstra av de vitaminene og mineralene vi burde fått via maten.

Stress og lite søvn
Det samme skjer ved stress og lite søvn, vi blir satt i beredskap. Kroppen trenger å hvile godt for og kunne hente seg inn, og restituere seg. Ved lite søvn vil kroppen tappes for både vitaminer-og mineraler, det samme gjelder ved stress. Vi kan fint greie en natt med dårlig søvn, eller en akutt stresset situasjon, men når det blir lite søvn over mange netter, eller når kroppen er i konstant beredskap på grunn av stress, da tappes kroppen for både vitaminer- og mineraler og vi blir til slutt syke. I dag vet jeg mange går rundt og er konstant bekymret, noe som også går utover nattesøvnen. Kroppen skiller ikke på en akutt stresset situasjon, eller en konstant bekymring. Det er de samme mekanismene som slår inn.

Ensidig kosthold
Jeg vet mange tror de spiser et variert kosthold, men er det egentlig ikke mye av det samme det går i? Brød til frokost, lunsj og kvelds. Juice, kaffe og te. Kanskje et glass melk? Mange spiser pasta, ris, brød eller poteter til middagen. Vi spiser kylling, laks, eller kjøtt. Vi spiser den samme maten gjennom hele året, og ikke mat i sesong som vi gjorde tidligere. Mye av maten kommer ferdig fra butikken. Denne er hardt bearbeidet og inneholder veldig lite næringsstoffer. Hvor ofte spise vi egentlig grønnsaker? Er du helt sikker på at du får dekket ditt daglige behov av proteiner og fett? Vet du hvor du finner de ulike vitaminene- og mineralene fra maten du spiser?

Mye sukker
Veldig mye av den maten vi kjøper ferdig inneholder tilsatt sukker. I tillegg spiser vi mye sjokolade, is og annet godteri. Vi drikker masse juice fordi vi tror det er sunt, men faktisk inneholder juice like mye sukker som brus. Sukker hemmer opptaket av andre næringsstoffer, og er skadelig for kroppen på mange måter. En europeisk studie viser at barn får i seg ca 33 sukkerbiter hver dag, det er mye sukker for en liten kropp som skal vokse seg stor og sterk!

Medisiner
Mange tar ulike medisiner som igjen kan hemme opptak av viktige næringsstoffer.
Les mer om det i denne fine artikkelen det linkes til.

Tilsetningsstoffer i maten
Maten vi spiser inneholder en mengde tilsetningsstoffer, alle innenfor de såkalte grenseverdiene selvfølgelig, men hva gjør det med helsa vår, med tarmen vår og med opptaket av andre viktige næringsstoffer? Vi vet heller ikke utfallet av den såkalte cocktaileffekten. Jeg tenker at vi må være ekstra sterke om vi skal stå i mot dette, om vi skal holde oss mest mulig friske.

SOL
Det har vi ikke så mye av her opp i nord. Vi regner med at om vi eksponeres for nok sol i løpet av sommeren holder lageret til ca november. Det vil si at du nå må ta ekstra vitamin D for å hjelpe kroppen til å styrke immunforsvaret. Eller kanskje spiser du nok sild og annen fet fisk? Utpå vårparten, før sola varmer så begynner de fleste å hangle, vårforkjølelse og depresjoner kaller vi det. Mest sannsynlig er det et tegn på at kroppen ikke har fått nok vitamin D.

For å holde oss friske og sterke trenger vi å fylle kroppen med alle de vitaminene, mineralene og fettstoffene den trenger for å oppnå en optimal helse. I tillegg trenger kroppen nok hvile og mye mindre stress!

Er du sikker på at du gir kroppen din det den trenger for at du skal ha det bra?